stress

Stress

Hoeveel ik ook denk af te weten van gezond leven, en de zaken die daarbij horen zoals sporten en eten, dan nog zijn er wel eens van die momenten dat het leven je inhaalt. Of het nu je privéleven of je werk is, ergens zal ooit de stress op de loer liggen en toeslaan. Hoe daar nu mee om te gaan? Eerlijk gezegd, met alle kennis die ik van het menselijk lichaam en de menselijke geest heb, zal ook ik, ongetwijfeld, heel basaal reageren op stress. Gelukkig, of helaas, heeft het menselijk lichaam een aantal mechanismen ontworpen, de één effectiever als de ander, om hier mee om te gaan. De mechanismen waarop mijn lichaam met stress omgaat, zijn denk ik niet allemaal even effectief, maar ook niet zo veel anders als die van andere mensen. In willekeurige volgorde zijn dat:

  • Ik eet en drink om mijn adenosine receptoren te tevreden te houden en gebruik dopamine om mijzelf te pleasen: juist, inderdaad een combinatie van koffie of sterke thee, donkere chocolade en energy drinks met guarana!
  • Ik zwelg in verzadigd eten (zoek het woord ‘zwelgen’ maar op in de Dikke van Dale) dus dat is gevulde speculaas, boterkoek, vette frieten van Bram Ladage of gewoon een zak chips.
  • Ik sport om al die adrenaline om te zetten in spieractiviteit en mijn hoofd leeg te maken. Dit sporten is denk ik wel mijn beste mechanisme, maar helaas niet altijd één van de meest voor de hand liggende.

Want het verschil tussen naar de keukenkast sjokken en grijpen wat er ligt, of je helemaal in sport-outfit hijsen en op je spd-schoentjes naar de schuur lopen, om vervolgens alle fietssloten te verwijderen en dan eindelijk op die strakke fiets met dunne bandjes te zitten, is helaas mijlen groot. Ook het beloningsysteem wat bij deze 3 mechanismen hoort maakt het niet gemakkelijker: je moet een keuze maken tussen snelle gratificatie (koffie met donkere chocola) of je gaat een paar uur fietsen, schaatsen, skeeleren of hardlopen, in de hoop dat je ergens in de duur van je rit of je loop, je beter gaat voelen.

Hot Chocolate 10K.
Zou je lichaam beter tussen die 3 mechanismen kunnen kiezen als je wist dat er het aan het eind van dat sporten een warme donkerbruine dampende kop beloning ligt? Hmm: “een goed idee, de Hot Chocolate 10K!” en het rijmt ook nog…..

Herstel.
Herstellen van zo’n sportieve inspanning doe je natuurlijk het beste met: chocomel (heet of koud maakt niet uit), en niet met zo’n energydrink, want uit onderzoek blijkt:” Chocolademelk is heilzamer dan de energydrinks met vitaminesupplementen om na stevige inspanningen vocht- en suikertekorten aan te vullen. Dat meldt het Vlaamse gezondheidsmagazine Bodytalk. Wat het verschil maakt is nog onduidelijk. Mogelijk heeft het te maken met de aanwezigheid van sucrose en eiwitten in chocolademelk. Onderzoekers lieten goed getrainde wielrenners zich flink moe fietsen. Vervolgens gaven ze die chocolademelk of een energydrink, beide met evenveel suikers. Bij een nieuwe fietsopdracht bleef de eerste groep de helft langer trappen dan degenen met de energydrink. De resultaten werden bevestigd in een nieuw onderzoek. Uit een derde studie blijkt dat ook de spieren van voetballers sneller herstellen na het drinken van magere chocolademelk dan met een energydrink. (ANP In de studie van Thomas gaf de chocolademelk de beste resultaten. Dat chocomel met eiwit beter werkt dan de “fluid replacement drink” zonder eiwit mag geen verrassing zijn. Dat het ook beter werkt dan de herstelvoeding met eiwit vind ik wel verrassend.” Tot zover dan het Belgische onderzoek, dat regelrecht is overgenomen van eerdere Amerikaanse onderzoeken die werden gesponsord door, hoe kan het ook anders, de zuivelindustrie. Over een paar jaar moeten we weer iets anders denk ik. Maar goe hè, tisnie anders, zûnne.

Trappistje met...

Dit doet me ook weer herinneren aan een interview met Gerrie Kneteman na een of andere Vlaamse Klassieker, een reporter verbaasd achterlatend repliceerde ‘de Kneet’ dat hij een Trappistje met Grenadine genomen had om te herstellen en merkte ook nog eens terloops op: “als het niet had gewerkt, dan gaf het ook niet, dan had hij in ieder geval een lekkere Trappist gehad”. Ik bedoel maar…….. toch wel een beetje stressvolle week gehad, maar ben toch wezen schaatsen en spinnen en als beloning een herstelbiertje horend bij het seizoen (Brand Dobbelbock) genoten.

Hoe gaat u om met stress?

Over Marin

working as a product manager in the international food industry, inline skater,speed skater, bicyclist
Dit bericht werd geplaatst in fietsen, life, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

