vaccinatie tegen babyboomeritus

Vaccinatie tegen babyboomeritus?

De rimpels, de grijze haren, de groeiende inhammen, de zichtbaar wordende hoofdhuid, de zwembandjes, mijn kinderen die me voor bij rijden: hey, ik heb het allemaal gelaten over me heen laten komen. Héy menneke zeg ik dan, dat hoort er bij hè, bij het ouder worden en ik ben verder keigezond en sportief en dat weet ik. Toch prijs ik mezelf nog vaak met de complimenten die ik van iedereen krijg, zoals: “nee, jij bent toch geen 49?” of: “zo oud ben je toch niet”. Heerlijk en toch kleur ik er soms nog heel verlegen bij.

Vitale yoghurt:

Aan dat gezonde lijf wordt natuurlijk hard gewerkt. Géén overmatig drankgebruik, niet roken, gezonde tussendoortjes zoals echt fruit (banaan, appel), geen optimale en vitale yoghurtdrankjes vol met zetmeel en zoetstof, maar de echte volle kwark en Yoghurt, geen witbrood met vage ‘vezels’ maar echt volkorenbrood. Dit alles gecombineerd met een dagelijks rigoureus ochtendprogramma waar gewerkt wordt aan de “core-stability”, ofwel de buik- rug- en rompspieren. En omdat dat niet genoeg is en er ook calorieën verbrandt moeten worden, sta ik in de zomer 3 á 4 x per week op skeelers en zit ik 1x in de week op de mtb of racefiets en in de winter 2 á 3 x per week op de ijsbaan en 1 x een kleine, en dan bedoel ik ook kleine, looptraining in het park gecombineerd met de hoog nodige sprongoefeningen en trapjes.

Sierlijk oud worden:

Weet u, mijn grootste makke is dat ik te veel lees en verslaafd ben aan semiwetenschappelijke bladen en vergelijkbare rubrieken op internet. Dat komt natuurlijk ook een beetje door mijn werk en fascinatie voor mijn eigen sport en voeding en supplementen in het bijzonder. En dan lees je ergens weer zoiets als: “babyboomers zijn geboren tussen 1946 en 1961”, en dan denk je: “shit, daar hoor ik bij”! Nu was ik altijd van plan sierlijk oud te worden en later als een fitte opa met mijn kleinkinderen (mocht ik die krijgen, want junior 1 en 2 hebben vooralsnog sporadisch verkering) te gaan ravotten en sporten. Je weet wel zoals in die Tv-commercials van incontinentieproducten of vitamines, met van die te gekke, fitte en blije oude mensen waarvan je niet kan raden wie nou wat gebruikt: zo iets dus. Maar zo’n toekomst is niet iets vanzelfsprekends, want als ik verder lees, dan zijn de babyboomers eerder een doelgroep van de farmaceutische industrie, met al hun voor deze groep specifieke pijntjes en blessures. Daarnaast wordt er gewaarschuwd voor allerlei gevaren van sporten zoals verstuikingen, ontwrichtingen, botbreuken, hersenschuddingen etc. Klopt dit onthutsende beeld wat hier geschetst wordt dan wel? In ieder geval niet voor mij denk ik dan, hoop ik dan. Behoudens de spierpijn die ik steeds vaker heb (hier roep ik dan de hulp van een uiterst kundige sportmasseur in, heerlijk!), heb ik nauwelijks blessures. Zelfs de frequente valpartijen op het ijs of op het asfalt overleef ik zonder botbreuken en alleen met wat wij skaters minachtend “asfalteczeem” noemen.

Een leven lang skaten/schaatsen:

Stoppen met deze sporten omdat het gevaarlijk is als je ouder wordt? No-way-Hosé for me boys (and girls). Want natuurlijk kun je blijven sporten als je 40+ bent, zelfs skaten of schaatsen (juist zelfs zegt ons aller KNSB), maar doe dan voortaan wat langer aan je warming-up, werk iets meer aan je flexibiliteit, aan je rompstabiliteit en aan je proprioceptie (hier over mee in een ander toekomstige blog).

Samenvattend kun je stellen dat er wel wat te zeggen valt voor een leven lang sporten, echter denk je dat dat niet gaat lukken omdat je babyboomeritus hebt of kom je qua leeftijd dicht in de buurt van de 50 neem dan voor je gaat sporten, ‘de’ uitgekiende “vaccinatie” tegen babyboomeritus. Het is geen injectie, géén handige pil, maarrrrr….het bestaat uit wat tips:

  • Neem les of techniektraining in de sporten die je bedrijft.
  • Investeer in goed en veilig materiaal (goede skates, beschermers, helm).
  • Neem tijd om op te warmen voor je aan een tocht, een training of les begint.
  • Na afloop, rustig afkoelen en stretchen.
  • Beter meerdere keren per week trainen, dan alleen maar 1 x in de week te keer gaan als een “weekend warrior”.
  • Luister naar je lichaam. De uitdrukking “pijn is fijn” wanneer je traint is helemaal uit de tijd meid en dus volkomen misplaatst.
  • Introduceer nieuwe skate- schaats- of fietstechnieken of -stijlen voorzichtig en geleidelijk, maar komt uit die vermaledijde “comfortzone” waarover ik het altijd heb en je zult jezelf verbeteren en veiliger bewegen.
  • Train om je lekker te voelen, niet om harder te gaan rijden, dat komt dan vanzelf.
  • Train met je vrienden of vriendinnen, met vreemden, kortom met zijn allen en je lichaam maakt nog meer endorfinen aan en je voelt je ‘hemels’ als je die gelukshormonen deelt!
  • Zet je ego in de parkeerstand: je hoeft niet meer van die jongeren te winnen, zoek je voldoening in andere doelen zoals het gezamenlijk uitrijden van de tocht of wedstrijd en als je dan toch vind dat je moet winnen, win dan van de tijdwaarneming of je zelf.

Ik ben misschien dan wel een babyboomer, maar ik skate/skeeler, schaats en fiets nog ieder jaar harder als het jaar daarvoor -). Game, set and match.

Advertenties

Over Marin

working as a product manager in the international food industry, inline skater,speed skater, bicyclist
Dit bericht werd geplaatst in aging, life, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s