Mijn Koga Miyata Roadspeed 1980

Fietsen van Koga Miyata waren in het begin van de 80-er jaren, mede door het strakke stalen frame met levenslange garantie, het summum van wat er verkrijgbaar was op wielrengebied. Voor de meeste wielerliefhebbers echter, bleef een ‘Koga’ door de toen astronomische prijzen, een onbereikbare droom. Die topkwaliteit van toen is natuurlijk de reden dat je nog steeds veel oude Koga’s ziet rijden. Zelf reed ik in die dagen op een “oude” Peugeot met ‘Lyotard’ pedalen met toeclips, ‘Simplex’ derailleurs, waarvan, de naam zegt t al, je helemaal simpel werd omdat ze continue verliepen (later vervangen door Sachs Huret, niet lachen!).

Desalniettemin koerste ik toen, met een aantal vrienden van Voorne- en Putten, graag en veel door Zeeland en op de diverse klassiekers. Dat ik toen een baggerfiets had maakte niets uit, zolang je niet hoefde te sleutelen of te vervangen (rare schroefdraadmaten). De meeste renners van toen reden op Gazelle’s, Batavussen, Champions, Raleigh’s (mede dankzij toer succes ploeg Jan Raas cs) of zelfs nog op oudere stalen Locomotiefs (waarop legendarische renners zoals Wim van Est en Wouter Wagtmans in de Tour meereden).

Verrassing:

Blij verrast was ik toen skeelermaat @Pottser me een maand geleden belde of ik interesse had in een “oude” Koga Miyata. “Kwam uit de garage van een oude buurman en diens kinderen waren de boel aan het opruimen en of @Pottser wel een sportief iemand wist die de fiets wel wilde hebben, anders brachten ze ‘m naar de vuilstort”. Ik had er wel oren naar, mede omdat ik op de MTB mijn kids op racefiets niet meer kon bijbenen, maar eigenlijk zat aan te hikken tegen de aanschaf van een racefiets. Nog blijer en verraster was ik toen ik was wezen kijken naar de fiets en aan de hand van type en naam wat speurwerk op internet deed. Alsof de voorzienigheid mij nog eens aanspoorde, kwam het bouwjaar ook nog eens overeen met het jaar waarin ik, gedwongen door werk en carrière, stopte met koersen. @Pottser bood ook nog eens aan de lagers, cups en cranks na te lopen en te voorzien van nieuw vet, alsook het richten van de wielen. De rest moest ik echter zelf doen. Toen ik op de afgesproken dag het karretje ophaalde was ik zo blij alsof ik een lang uit het oog verloren oude geliefde had teruggevonden. Dat ik de banden moest vervangen, deerde niet en dat kon ook later wel, dacht ik, eerst fietsen met junior en direct een rondje Aarlanderveen gedaan. Wat reed het karretje strak, wat een heerlijk stijf stalen frame, wat een heerlijk stuurgedrag. De eerste 40km’s sinds 31 jaar op een racefiets waren zo gefietst en even later in de achtertuin werd het fietsje tegen de schutting gestald om tijdens het herstelbiertje ‘m nog eens goed te bekijken en te bewonderen. Beng! En daar klapte de voorband in één grote stofwolk. Junior kwam naar buiten gestoven om te kijken wie er met vuurwerk gooide, zo luid was de knal.

Shimano “Arabesque”:
Ik weet niet waarom ze ooit de 600 groep hebben gepimpt, maar de Arabesque versie van de Shimano 600 group is zo verfijnd en bevat zulk een schoonheid in detail, dat verliefd worden op dit design, onvermijdelijk is.

Het wiel:
Behalve de half verteerde banden had @Pottser ook nog eens benadrukt dat er eigenlijk ook een nieuw voorwiel moest komen. Bij het huidige wiel waren de spaken dusdanig verroest dat ook daar gevreesd werd voor een vroegtijdig einde. Met in gedachte die formidabele klapband na de eerste beste rit heb ik op marktplaats quasi het naam en typenummer ingetoetst. En warempel direct een hit. Er werd er één aangeboden van 15,00 EURO in Delft. Blijkt de aanbieder al een aantal jaren lang bezig heel wat oude onderdelen uit diens vaders fietsenschuurtje ( zijn vader knutselde en sleutelde veel voor de plaatselijke wielrennerclub), te verkopen met als laatste item dit wiel. Zo bleek hij dit wiel al een aantal jaren consequent iedere keer opnieuw tevergeefs op internet te hebben aan geboden, zonder dat daar ooit iemand op kwam. “Alsof dit wiel op mij gewacht had”, schertste ik. “Dan is het een collectors item en is de vraagprijs nu 75,00EURO”, schertste hij lachend terug, maar toen ik uiteindelijk mijn verhaal had gedaan van mijn “oude” Koga en mijn “oude” wielergeschiedenis, mocht ik ‘m voor 1/10 van die prijs meenemen.

De lak:

De lak was, volgens de oude folder die iemand mij toegezonden had, de kleur “Indian Red” (volgens mij houdt dat het midden tussen goudkleurig en cognac) en vertoonde natuurlijk wat gebruikerssporen. De keuze tussen oppoetsten en overnieuw spuiten was lastig. Ergens tussen: “hoe krijg je exact de 30-jaar oude kleur in een spuitbus” en “er zitten geen echt diepe krassen en roestige plekken op het frame” ligt een hele bandbreedte. Bovendien heb ik van een lokale tweedehands autodealer wel geleerd dat poetsen altijd reddingsmiddel nummer 1 is en daarom toog ik met een arsenaal aan merken poets- en polijstmiddelen en krasverwijderaars aan de slag. Na de poetsbeurt(-en) werd natuurlijk het geheel in diverse lagen keiharde wax gezet. Het resultaat mocht er wezen: alles glom en blonk alsof het hagelnieuw was, waardoor de laatste overgebleven krasjes die de tornado aan poetsmiddelen hadden weerstaan, tegen het geglim leken weg te vallen. Tijdens een tochtje in de regen viel me op

voorblad

hoe gladjes iedere druppel van de buizen afgleed. Een oude Koga transfeur die te beschadigd te lelijk was, heb ik verwijderd door deze te verhitten met een verfbrander. Vraag me af of je die oude transfers nog ergens kunt kopen?

Recycling:

Recycling’ is oude onderdelen van de ene oude fiets op de andere oude fiets zetten.
Ik heb wel wat verandert aan de fiets, maar die veranderingen doen m.i. geen afbreuk aan het model.
Pedalen heb ik vervangen door een paar oude tweedehands spd-pedalen van marktplaats (PD A-520 toerpedalen).
Mijn ingezeten Selle Royalzadel heb ik van een andere oude fiets gehaald.
De banden heb ik wijselijk vervangen door Schwalbe (what’s in a name!) zonder op merknaam te letten. Ik hoop dan ook dat ik met deze banden geen duikvluchten richting asfalt zal maken, wat ik als skateguru dus wel regelmatig doe.

‘Paspoort’ Koga Miyata Roadspeed 1980
Zitbuis 58cm
Bovenbuis 55cm
Lugloze Tange Champion buizen
Headset SR Royal 8,5cm
Stuur SR Roadchamp 40cm
Hi Manga vork
Kleur: Cognac Metallic (brons- goudkleurig), maar “Indian Rood” volgens de folder!
Groep :
• Shimano 600EX ‘Arabesque’ groep (dus niet de 600AX), schroefdraad pedalen 9/16
• 6-speed cassette
Velgen : Mavic Module E2 27/700
Nieuwprijs in 1980: 1195 gulden! (nu is dat 1200 EURO).

Wensen:

Graag zou ik nog de bruine remgreepcovers vinden die er origineel op hoorden te zitten en wil ik zelf, omdat dat veel mooier is, het oude zwarte stuurlint vervangen door een mooi honingbruin lederen stuurlint van Brooks. Ennuh, hoewel het niet origineel is, een verstelbaar stuur en ergonomische rremgrepen en stuurbocht.

Toegift:

Dat de ronduit fenomenale kwalitit van de Koga frames ook anderen inspireert blijkt wel uit de reacties hieronder en uit de vele mailtjes die ik gehad heb. Daarom hier wat foto’s van de brandweerwagenrode Koga van Wouter en de werkelijk prachtige ‘fixie’ van Mark (let op de details van stuur en banden) en helemaal onderaan de Koga randoneur van Peter Reijngoud.

Koga randoneur van Peter

Advertenties

Over Marin

working as a product manager in the international food industry, inline skater,speed skater, bicyclist
Dit bericht werd geplaatst in fietsen, life, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op Mijn Koga Miyata Roadspeed 1980

  1. Jo Vandeweijer zegt:

    Ik vraag me af welke pedalen je hebt gebruikt. Met de 1″ draad lijkt me dat best moeilijk. Ik zelf bezit ook zo’n mooie roadspeed die ik na 25 jaar stilstand weer ga opknappen. Pedalen blijft een probleem. Spaken laat ik vervangen door roestvrije.

    Mvg, Jo.

  2. Frank zegt:

    Hallo,

    Precies dezelfde Koga als de mijne!. Paar weken geleden na ~27 jaar van de zolder gehaald. In 1903 als overjarig model gekocht, ~1.5 jaar 1*/week in zomer mee gefietst en toen goed ingevet weggezet. Poetsen en rijdt als een trein! Velgen keurig recht. Ook nieuwe Schwalbes erop gezet (vertrouwde het niet …) en heerlijk koersen!

    Pedalen vind ik interessant: ik heb er toe-clips met riempjes, werkt ook goed, maar ik wil er ook SPD’s op. Maar de draad in in de trapassen is inderdaad 1″ en die van SPD’s is kleiner. Hoe heb je dat opgelost?

    Frank

    • 1skateguru zegt:

      Op mijn fiets zit de Shimano 600EX ‘Arabesque’ groep (dus niet de 600AX, ook gemonteerd op dit model, maar ander bouwjaar, die anders is en inderdaad 1″gat heeft), heeft een schroefdraad 9/16 waar de pedalen in passen

    • DoubleDutch zegt:

      Heb zelf ook paar weken geleden mijn Koga Roadspeed uit 1981 of 1982 rijklaar gemaakt. Ik heb de Dynamic Drive 600 AX pedalen met de brede schroef en omdat ik geen schoenen met “oude” plaatjes meer kan vinden, moet ik nu op zoek naar SPD SL pedalen. Maar de schroefdraad is daarvan inderdaad kleiner. Heb op internet voor 32 EUR schroeven gevonden die je erin kan draaien. Probeer olavi.narhi@gmail.com te vragen. Of google op “shimano 600 ax pedal adapters”.
      Overigens: 1skateguru: de kleur Indian Red van jouw Roadspeed moet 1981 of 1982 zijn geweest. 1980 kleur was meer gelig/goudkleurig.

      • 1skateguru zegt:

        Hi Double Dutch, leuk je reactie. Over die adapters voor je pedalen: je hoort tegenstrijdige berichten over hoe goed het is en blijft en of de vatting wel sterk genoeg is. Kwestie van uitproberen denk ik. Mijn versie Indian Red staat in de folder / brochure van 1981. Het is eigenlijk helemaal niet rood, maar meer bruin, cognac. http://www.koga.com/koga/mijn-koga/oude-brochures/#older ..
        PS, stuur je nog een foto als tie rijklaar is/
        Veel plezier met je Koog,
        Marin

  3. Mark zegt:

    Mooie fiets! Ik heb recentelijk dezelfde gekregen van mijn oom. Hij heeft hem in 1980 gekocht en er amper mee gereden. En dan bedoel ik ook maximaal 100 kilometer, ongelooflijk maar waar! Ik ben zelf een singlespeed rijder en ga deze fiets ombouwen vanwege het enorm fijne rijgedrag van het frame.

    Mocht iemand interesse hebben in de Shimano 600 Arabesque derailleurs, shifters & 52 tands kettingblad, laat het me weten. Deze onderdelen zijn in nieuwstaat, dus niet een enkel krasje & volledig roestvrij. Mag weg voor een vriendelijk prijsje naar een liefhebber, foto’s op aanvraag.

  4. Peter zegt:

    Hallo,
    Sinds en paar maanden rijd ik weer wat vaker op mijn koga uit 1981. Weliswaar een type dat destijds roadrunner heette ( soort randonneur), maar met soortgelijke specificaties als de jouwe.
    Moet nu eigenlijk ketting + tandwielen vervangen.( 2 voor en 6 achter, het kleinste achter wordt er opgeschroefd ( Shimano 600 ?))
    In de jaren 80 had de fietsenmaker een hele wand met losse tandwielen en kon je alles naar eigen wens samenstellen. Dat is nu een stuk lastiger. Hoe vinden jullie nieuwe tand(ketting)wielen?

    Groetjes Peter

  5. Peter zegt:

    @ Mark en 1skateguru.
    Dank voor de links.
    Ik had nog wat oud spul. Alles goed schoongemaakt en voorlopig draait alles weer probleemloos. Van de winter alles eens goed uit elkaar halen en met jullie links nog beter opknappen.
    Groetjes,
    Peter

    P.S.
    De volgende site is ook informatief:
    http://www.m-gineering.nl/
    Ik neem aan dat jullie de site al kennen, maar eventuele andere lezers kunnen hier ook van alles vinden op fietsgebied.

  6. Hidde zegt:

    Hallo, hier een leek. Ik heb net een mooie Koga Miyata uit de schuur getrokken, vrijwel nooit gebruikt. Ik zoek heel het internet af welk model het is, en het is precies hetzelfde model als de fire-truck rode, die binnen op parket staat op de foto hierboven. Kan iemand mij zeggen uit welk jaar hij komt en welk model het is? Ik wil me er graag in verdiepen en hem gereedmaken om als ‘dagelijkse’ fiets te gebruiken.
    Alvast bedankt!

    Hidde

  7. dominique zegt:

    Hoi, wij zijn de schuur van mijn overleden schoonvader aan het opruimen en mijn schoonvader heeft dus ook zo’n fiets staan. Mijn schoonmoeder dacht toen de fiets werd gekocht te horen dat het een collectors item is.
    Ik weet niets van deze fiets af maar wil hem natuurlijk zo goed mogelijk verkopen. Heeft u tips? Het is dezelfde kleur, stickers zitten er nog mooi op en het stuur ik met wit bekleed. Alleen de banden zijn helaas lek.

    • 1skateguru zegt:

      HI Dominique, allereerst gecondoleerd met je schoonvader. De ‘ Koog’ , zoals met alles: het is maar wat een gek er voor geeft. De fiets is natuurlijk 33 jaar oud. Echt tips heb ik niet, maar de meesten die zo’n fiets kopen willen er een hoop energie en arbeid in steken om ze op te knappen. Dat is toch ook wat waard, dat je weet dat ie nog ergens goed terecht komt. Ik zie ze wel eens op makrtplaats staan varierend van 25 tot 175 euro. Belangrijk is de staat waarin alles verkeerd. Bandje kosten geld, maar tandwielen en ketting en derailleur nog meer. Hoe is de staat daar van? Maar stuur is een paar fotootjes, misschien dat t helpt.

      • dominique zegt:

        Bedankt voor de snelle reactie. Ik had in mijn onwetendheid gewoon even snel wat foto’s gemaakt dus daar valt weinig op te zien. Van de week ben ik daar weer en dan zal ik goede foto’s maken van de onderdelen en het belangrijkste, het type. Die zet ik dan even op de mail.
        Ik zou het zelf inderdaad ook leuker vinden als een echte liefhebber de fiets meeneemt.

      • 1skateguru zegt:

        Dominique: ik ben benieuwd

  8. Bart zegt:

    Mooi verhaal, 1skateguru. Een paar maanden geleden kreeg ik deze mooie fiets van een vriend van me:http://bartandbikes.nl/2013/03/26/koga-miyata-road-speed-1981-racefiets/
    Na wat probeersels (singlespeed) heb ik ‘m weer als enigszins originele racefiets opgebouwd en fiets ik er inmiddels al een paar maanden op rond. Ik ga nog op zoek naar een oplossing voor de cranks. Ik zag een link staan in de reacties naar adapters en zal dat eens gaan proberen.

  9. Pingback: Bartandbikes Koga Miyata Roadspeed 1981

  10. brian zegt:

    Ik had precies dezelfde vraag, maar heb hem nu gevonden. Weet iemand ook wat de kleurcode is van dat brandweerrood wat ze gebruikten? Ik heb mijn allereerste racefietsje na 10 jaar weer terug gekregen. Hele goede staat maar ik wilde een aantal lakbeschadigingen nog laten wegspuiten en hem weer in nieuwstaat brengen.

  11. Carl vO zegt:

    Ik heb in 1981 van mijn ouders een Gentsracer S gekregen (model 1980). Als 17/18/19 jarige heb ik er destijds heel wat kilometers op gemaakt. Inmiddels ben ik 50 en woon ik in Spanje, en de fiets is door de jaren heen met me meegegaan. Recentelijk heb ik ‘m weer wat opgeknapt en het is verbazingwekkend hoe soepel het nog allemaal loopt. Dat frame is wereldklasse. Eigenlijk heb ik me op MTB toegelegd, maar die Koga is een bijzondere fiets.

    Nadeel is dat ik hier wat tekort kom aan tandjes…. Het gaat hier nogal omhoog en omlaag, en ik heb destijds mijn kransjes laten aanpassen en het kleinste verzet is 44×19. Ik zou eigenlijk naar 38×24 moeten om hier goed bergop te kunnen. Als iemand tips / spullen heeft, dan hoor ik het graag.

  12. ik kan mijn tandwielen er niet af krijgen ik weet niet welke sleutel ik daar voor nodig heb wie kan mij helpen ????? antwoord op nijskensgerard@hotmail.com

    • Marin zegt:

      Hoi Gerard,

      als je met de tandwielen de achtercassette bedoeld, dan heb je een cassetteafnemer (dat is een sleutel met een stukje ketting) nodig, in combinatie met een FR-5 Cassette borgring/Centerlock afnemer zonder geleidepen.

    • Carl zegt:

      Hangt ervan af welk systeem het is: Uniglide werkt met een systeem waarbij het kleinste kransje op de naaf geschroefd wordt. je hebt dus twee afnemers nodig: eentje om de cassette tegen te houden en de andere om het kransje eraf te draaien. In theorie kun je ook het wiel in het frame laten zitten en de ketting / trappers gebruiken om de cassette te blokkeren terwijl je met de kettingzweep het kleinste kransje losdraait.

      Als je een hyperglide systeem hebt, heb je inderdaad een kettingzweep en een centerlock afnemer nodig.

      Mijn fiets heeft een uniglide naaf, dus met het schroefkransje. Als jouw fiets uit hetzelfde jaar komt is de kans groot dat jij dat ook hebt.

  13. André zegt:

    Heb ook nog een Koga uit begin jaren 80 , rij er nu weer mee. Lekker ouderwets schakelen op frame

  14. Kom net mijn rekening van de aankoop tegen… Hoe kan ik een foto plaatsen…?

  15. steven zegt:

    Yo. 🙂 Ik heb er ook een “geerfd”, alweer tijd terug, 20 jaar terug of zo. Toen heb ik de lagers vervangen door originele Koga-lagers. Rijdt weer als een tiet. Er is zelfs een website voor vintagekoga’s, zag ik net! De Ford Mustang van de fietsen, zoiets!

  16. Hans Vos zegt:

    Ik ben al 37 jaar de trotse eigenaar van een knalblauwe Koga Myata Roadrunner. Heb deze fiets dus in 1980 nieuw gekocht bij Rattink in Nijmegen, kostte fl. 895,–. Ben er uiteraard altijd zuinig op geweest (niet in de winter op gereden) en tandwielen / ketting regelmatig aan onderhoud onderworpen. Onlangs de 4e ketting op de (originele) tandwielset gelegd, maar nu ‘pikken’ een paar tandwielen deze nieuwe ketting niet meer, schiet af en toe door. Vraag: wie weet of er nog vervangende (achter)tandwielsets te koop zijn. Zoja dan hoor ik dat graag: jhjmvos@gmail.com. Alvast bedankt!

    • Carl zegt:

      Dag Hans,

      Ik neem aan dat het het Uniglide systeem betreft (met het laatste kransje dat erop wordt geschroefd? Er is hier en daar op ebay nog wel iets te krijgen, maar wees bereid in de buidel te tasten. Een alternatief is een Hyperglide cassette te kopen. Met een boortje boor je de verbingingspinnen uit zodat je losse kransjes overhoudt. Vervolgens moet je moet dan met een ijzervijl aan de slag om het brede nokje af te vijlen zodat de kransjes op de Uniglide naaf passen maar dat is geen enkel probleem: het materiaal is behoorlijk zacht. Je moet het originele kleine kransje behouden om de zaak op de naaf te schroeven, dus als dat versleten is zul je in elk geval die nieuw moeten proberen op te snorren.

      Succes!

    • bartswerk zegt:

      Hallo Hans,
      Ook in Nederland is nog wel het een en ander te vinden. Op Facebook heb je een aantal groepen, waar ouder racefietsmateriaal wordt verhandeld, zoals Verkoop / interesse retro racefietsen, kledij en onderdelen: https://www.facebook.com/groups/1478173202412225/ , Racefiets Marktplaats (nieuw maar ook wel oud spul) https://www.facebook.com/groups/276264232576651/ en Vintage Classic Bikes & Parts: https://www.facebook.com/groups/678453615614302/

      Succes en nog veel plezier met je Koga.

    • Mark zegt:

      Hoi Hans, ben je nog op zoek naar een cassette voor je Roadrunner? Ik heb misschien nog het een & ander liggen wat in zeer goede staat is. Groet! Mark.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s