Schaatsen saai?

Schaatsen? Is dat niet saai, alleen maar schaatsen?
Een presentatie voorbereidend aan de wethouder sport van onze kaasstad probeerde ik één zin te omvatten wat een schaatser is. Dat ging dus niet! Ik kon wel uitleggen wat een schaatser zoal doet, en dan vooral als trainingsvorm (-en). Hier komt ‘t en probeer het maar eens in één adem op te noemen: een schaatser fietst (ook home trainer of spinning), loopt hard, skeelert, doet aan krachttraining, doet aan touwtje springen, zaklopen (dan wel met een zandzak of je trainingsmaatje op je rug), traint op de schaatsplank of slide-mat, doet aan Pilates (core stability training), klimt op de mountainbike etc. Bepaald niet saai en eenzijdig dus, maar wel alles met maar één doel voor ogen: op het ijs schijnbaar moeiteloos en majestueus glijden.

Waarom? Zo is dat nu eenmaal. Wij schaatsers hebben nu eenmaal niet genoeg aan onze eigen sport, schaatsen! Of ligt hieraan iets anders ten grondslag?

Behalve de logistiek (3 uur reistijd voor een uur ijstraining), het beperkt aantal ijsbanen en beperkt aantal beschikbare trainingsuren per schaatsvereniging is er ook nog de fysiek. Er is nogal wat voor nodig om goed te kunnen schaatsen. Techniek, kracht en uithoudingsvermogen in de juiste verhouding is de basis. Uithoudingsvermogen train je dan weer het beste met hardlopen en fietsen, kracht en explosiviteit train je beter op de mountainbike of in het krachthonk, terwijl je de techniek en stabiliteit weer het beste traint op de droogtraining en core stability training. Skeeleren (inline-skaten) combineert weer duurtraining met kracht en ook weer met techniek en stabiliteit doordat het zeer bewegingsspecifiek is.

Een schaatser is dus met heel veel verschillende soorten trainingen bezig om uiteindelijk een heel onnatuurlijke beweging (de zijwaartse afzet) met een even zo goede heel onnatuurlijke kniehoek, zo perfect en zo krachtig mogelijk te krijgen.

Hoe ziet dat er dan uit voor mezelf: zaterdag geef ik schaatstraining, zondag fietsen op de mtb, maandag schaatsen, dinsdag rust, woensdag schaatsen, donderdag rust of fietsen, vrijdag hardlopen. Dat was dan alleen in de winter. In de zomer is het programma als volgt: maandag skeeleren duurtraining, dinsdag skateles, woensdag rust, donderdag skateles, vrijdag skeelertraining, zaterdag marathon of rust, zondag rust of fietsen.

Een klein onderzoekje om me heen (niet erg representatief dus! maar ga ‘m toch geven)
Op de vraag: “wat doen jullie voor zomertraining?” antwoordde 40% skeeleren, 33%, wielrennen, 14% droogtrainen, 12% hardlopen en 1% niks.

Stelt u mij de vraag: “ben je een schaatser of een skeeleraar?, dan kan ik u niet eenvoudig antwoord geven om de doodeenvoudige reden dat ik rond half september al weer hevig naar het ijs verlang, in december bij de eerste nachtvorstberichten erg koortsig wordt, maar toch zo begin maart weer  zo hevig naar de lentezon en het asfalt snak da ik bij het eerste beste lentezonnetje zo snel als mogelijk mijn witte winterbenen in de korte skeelerbroek steek.

Kortom met één of twee uurtjes schaatsen in de week kom je er niet.
Schaatsen is zo saai nog niet!

Advertenties

Over Marin

working as a product manager in the international food industry, inline skater,speed skater, bicyclist
Dit bericht werd geplaatst in life, skeeleren, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s