schaatsmarathon op de Uithof

Vanavond mijn eerste schaatsmarathon ooit, over 40 ronden, gereden op de Uithof in Den Haag in de categorie recreanten. “Hoe het ging?” was wel de meest gestelde vraag van de andere rijders, die allemaal duidelijk doorhadden dat wij, Perry, Hans en ik, voor het eerst waren. En echt, het was niet de eerste keer dat ik meedeed in een wedstrijd, immers zomers doe ik mee in de Mijnten Skeelercup (MNSC), maar ijs hè, dat is toch anders.

Eerlijk gezegd vond ik het hardstikke leuk. Aan de start zo’n 35 rijders, waarvan 3 dames. De meeste rijders kende ik van gezicht (of van de achterkant)  van de treintjes die op maandag- en woensdagavond de binnenste ring van de 400m onveilig maken. De eerste 10 ronden gingen ook heel erg goed, eigenlijk boven verwachting. Rondetijden lagen tussen de 42 en 46 seconden en ik kon goed meekomen. Ook in de bochten had ik mijn plek en ik had geen angst om heel erg dicht op elkaar te rijden. Hoe ging het dan verder? Bij ronde 11 kreeg ik kramp in de voetboog van mijn linkervoet. Iets wat ik het hele seizoen nog niet gehad heb. Vanaf dat moment moest ik het peloton laten gaan. Eigenlijk alleen met de bedoeling een ronde later weer aan te pikken, maar iedere keer dat ik aanzette om dat te doen, schoot de voet weer in de kramp. Uiteindelijk moesten nog meer rijders het peloton verlaten en vormden we een soort subgroepje.

Hoe dat nou kan? Ik heb immers bijna nooit kramp! Zelf wijt ik het aan een onvoldoende warming-up en onvoldoende inrijden. Wat was dan het verschil tussen de normale routine en tussen deze avond? Als  ik normaal op woensdag train begin ik doorgaans met 3 rondjes en één rust, 5 rondjes en één rust, 7 rondjes en twee rust om dan pas aan een serie van 35 tot 40 rondjes te beginnen. Wat was er dan anders deze avond? In eerste instantie waren we veel te vroeg en hebben een beetje rondgelummeld. Toen we, het wachten moe, een beetje hadden ingelopen langs de ijsbaan en even stonden te kijken naar de junioren, hoorden we de speaker bij laatste ronde van de junioren plotseling aankondigen dat er niet gedweild zou worden. We begonnen onmiddellijk en een beetje gehaast de schaatsen aan te trekken. Eenmaal op het ijs konden we twee rondjes rijden (van echt inrijden was geen sprake) en daarna werden we tegengehouden voor de start, waar1 minuut later alweer het startschot klonk en het los ging. In feite was ik dus, als je het vergelijkt met de manier waarop ik dat normaal doe, onvoldoende ingereden .

Perry en Hans reden toen nog lekker mee, echter toen op het eind werd versneld moest ook Hans lossen en reed Perry nog verder heel verdienstelijk (zelfs een keer kopwerk) mee en finishte een paar seconden achter de winnaar Bosje Rozen.

Na afloop kwamen de andere rijders weer geïntereseerd informeren hoe het ons vergaan was. Uiteraard kwamen met de broodnodige tips (oa. etikequette in de bochten) ook de te verwachten grappen en grollen.

Deze recreanten competitie bestaat al een aantal jaren en bij de aanvang van het seizoen beginnen ze soms met 60-80 rijders. Dat er nu minder waren, had waarschijnlijk te maken met het begin van de krokusvakantie

Conclusies:.het kan echt wel, meedoen in de recreantenmarathon! Echter er in de training moet ik er voortaan wel rekening mee houden dat ik sneller meer werk kan verzetten en dat ik door de kortere inrijtijd een langere warming-up nodig heb. Volgend jaar zeker weer mee doen, want het was hardstikke leuk en dat vonden zeker ook de andere SCGouda rijders Hans en Perry.

Over Marin

working as a product manager in the international food industry, inline skater,speed skater, bicyclist
Dit bericht werd geplaatst in skeeleren, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

