fit naar de 2e helft

Fit naar de 2e helft:

Er zijn 3 redenen waarom ik dit stukje schrijf:

* Ik ben al 9 jaar 40+ en dus dik op weg naar de 2e helft van mijn leven.
* Ik ben er van overtuigd dat je dan nog fit kan wezen als je maar aan een aantal simpele principes houdt, ook als je pas 40+ bent.
* Sven Kramer en ook de Control ploeg doen het ook (dus moet het wel goed zijn).

Gebaseerd op mijn ervaring van toen 18 jaar sporten als kind en tiener en het grote verschil met het heden: 11 jaar sporten als 37+’er moet ik mijn focus nu richten op:

* Meer tijd spenderen aan activiteiten die calorieën verbranden (cardio).
* Meer weerstandstraining (plyometrics, berg op, gewicht, oude lagers, slechte wieltjes, elastieken, kopwerk doen) om meer kracht in mijn spieren te krijgen.
* Tijd investeren in flexibiliteit van gewrichten spieren en pezen door bijvoorbeeld “core stability training”, plyometrics of pilates.
* Mijn steeds terugkerende rugpijn onder controle te krijgen door dood eenvoudige grondoefeningen.
* Meer balansoefeningen en werken aan proprioceptie.

Nog een groot verschil tussen toen en nu: Als puber was ik altijd al gezegend met een perfect spijsverteringsgestel. Een heel brood belegd met 2 ons boterhamworst, een liter vla, 4 roze koeken, puddingbroodjes en muntdrop tussen door, een kratje bier in het weekend en op maandag echte friet met mayo van Bram Ladage, alles werd zonder troubles keurig omgezet in energie voor mijn spieren en bouwstenen voor de groei. Mijn metabolisme werkt overigens nog steeds perfect, te perfect eigenlijk: een paar crackers, een paar boterhammetjes, wat verantwoorde optimale of vitale fitte yoghurtjes en in het weekend één, ja één biertje en dat beetje is in no time omgezet in een nieuwe love handle. Dat betekent dus dat mijn verbrandingsmotortje zuiniger is ingesteld als vroeger en dat ik dus moet kiezen: of minder brandstof (calorieën) tanken of meer energie verbruiken (sporten).

Wat doet Sven Kramer (en dus ook de Control http://www.youtube.com/watch?v=lfiuw3N3wew ploeg) dan, is de vraag die op ieders lippen brand? Laat me het uitleggen: op een gegeven moment maakt het niet meer uit hoe hard, hoe zwaar en hoe vaak je traint. Je haalt er niet meer rendement uit en je gaat ook niet meer vooruit. In schaatsers termen: je gaat niet harder, je kunt je gevoel niet meer kwijt op het ijs etc. Daarom moet je slimmer en anders trainen en, hier komt het: minder eenzijdig trainen. Bij schaatsen is vanouds her bijna alle training gebaseerd op kracht in de benen. Die benen hangen aan een romp, het heeft dus ook zin die romp te versterken en dat is “core stability training”. Ten minste zo noemen de schaatsers het. Je kunt het ook Yoga of Pilates noemen, die hebben beiden min of meer het zelfde effect. Je krijgt een sterker lichaam van en je bent meer in balans en daar draait het als schaatser of skeeleraar om. Dit is gewoon functionele fitness en heeft in mijn ogen meer zin als krachttraining.

Geloof het of niet, maar als je die andere skate guru Eddy Matzger (check Youtube http://www.youtube.com/watch?v=8aeZapKWdhM , 2e helft filmpje) zijn warming-up bij zijn skate clinics ziet doen, twijfel je helmaal niet meer: op de grond of op de mat: nu!

Over Marin

working as a product manager in the international food industry, inline skater,speed skater, bicyclist
Dit bericht werd geplaatst in aging, life, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

