Zoek je zelf broeder

1,471 results for stellen van doelen.

Dit is het resultaat van de zoekwoorden “stellen van  doelen” en dan alleen nog maar in het Nederlandse taalgebied. Het  bijzondere van alle resultaten is dat het vrijwel alleen (semi-)professionele organisaties zijn die menen iets te moeten bijdragen aan het ontbreken van het “vermeende” geluk dat je zou moeten krijgen als je jezelf doelen oplegt, nastreeft en dan ook weer volbrengt. De barhartige samaritanen der hulpverleningsindustrie buitelen over elkaar heen met adviezen en bewijzen dat juist hun methode helpt en bewezen is.  Ja, de oplettende lezertjes hebben het wel door: het is bijna nieuwjaar, het moment dat veel mensen goede voornemens hebben. Op het gevaar af dat mijn advies ook niet gelezen wordt zeg ik toch dit: “luister niet naar al die adviezen van die professionele hulpverleners, koop geen boeken met tegeltjes wijsheden, volg geen cursussen of seminars om je zelf te verbeteren!” Immers niemand die jou zelf beter kent dan jij zelf. “Weet je nog wanneer dat was, toen je nog geen ander was” schreef het Simplistisch Verbond (Koot en Bie) al in de jaren 70 schertsend. Met andere woorden” je hoeft geen ander te zijn, je hoeft geen ‘total make over’ je hoeft niet te veranderen van je vrouw of man, je hoeft niet te veranderen van je baas of je omgeving!

Maar toch: dan zijn er toch nog die goede voornemens, je kent ze vast wel: ik wil dit jaar gezonder leven, meer aan sport doen, meer tijd voor familie, meer tijd voor vrienden, meer tijd voor gezin, tig kilo afvallen etc. Ik heb ze ook hoor, die doelen en ze hebben wel heel veel met het getal 50 te maken. Ondergetekende “late-boomer” wil namelijk voor zijn 50ste verjaardag een paar dingen bereiken: de 10km in minder als 50 minuten lopen, de 500m in minder dan 50 seconden schaatsen, de 50km van “over de dijken” in 1:39:00 skeeleren en deelname aan de “IJzersterktrofee” voor mijn 50ste. Zijn dit realistische doelen? Ik heb ze in ieder geval al gesteld op mijn 46ste verjaardag en ik wilde die doelen in ieder geval niet koppelen aan mijn 60ste verjaardag, dat zou te makkelijk zijn, toch?

Over dat laatste doel: deelname aan de “IJzersterktrofee” een dry land triathlon met de onderdelen fietsen, hardlopen en skeeleren, waren mijn beide zoons heel erg opgetogen. Ze vonden het hardstikke leuk dat ik het wilde proberen. Ze vonden het vooral “hardstikke fijn voor die andere man die anders altijd laatste werd”. En zo kwam ik weer met beide benen op de grond. “Zoek jezelf broeders, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf”.

Live well and prosper! Happy new year!

Over Marin

working as a product manager in the international food industry, inline skater,speed skater, bicyclist
Dit bericht werd geplaatst in aging, life, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

